2019-01-31 12:05Pressmeddelande

Marcus Jodin blir BK Häckens nye klubbchef

Marcus Jodin, klubbchef BK HäckenMarcus Jodin, klubbchef BK Häcken

BK Häcken har gjort klart med en ny klubbchef. Marcus Jodin återvänder till Bollklubben efter tre år som marknadschef i Gårda Johan-koncernen.

– Vi ska jaga medaljer varje år men minst lika viktigt är jobbet för att befästa och utveckla BK Häcken som en stark samhällsspelare och en viktig kraft på Hisingen, säger BK Häckens nye klubbchef.

Marcus Jodin var marknadschef i BK Häcken 2009–2016 och tar nu steget tillbaka till gulsvart för att leda föreningen mot nya framgångar.

– Jag tror på fotbollen som en enorm kraft – ett internationellt språk – och där är BK Häcken en förening i absolut framkant. Vi samlar världens ungdomar i Göteborg varje sommar, vi är tillhörigheten för många barn här på Hisingen som lär sig att slå sin första bredsida, vi är gemenskap på en match på Bravida Arena efter en tung arbetsvecka. Att arbeta i den här föreningen är att göra skillnad, säger Marcus Jodin.

Tiden ifrån föreningen har gett perspektiv och personlig utveckling, både som människa och ledare. Samtidigt har han saknat nerven det innebär att arbeta i en idrottsförening, pulstopparna vid matcher och den starka laganda som är grunden i verksamheten.

– BK Häcken är en unik förening som går sin egen väg och det har skapat en enormt bred verksamhet. Självklart är sportsliga framgångar en oerhört viktig fråga och vi ska jobba med publik- och sponsorutveckling hela tiden men det finns mängder av viktiga frågor, inte minst arbetet med Gothia Cup för att säkra positionen som världsledande ungdomsturnering i allt tuffare globala tider. Jag ser även en enormt spännande satsning på flick- och damfotboll där jag är övertygad om att vi i framtiden ser två gulsvartrandiga lag i de högsta fotbollsserierna, säger Marcus Jodin.

Rekryteringsprocessen har pågått sedan början av oktober och styrelseordförande Anders Billström är stolt och glad över att i dag kunna presentera föreningens nye klubbchef.

– Det är en rekrytering på ”Häcken-vis”, som andas såväl kontinuitet som förnyelse. Marcus har en stark föreningskänsla och ett bra kontaktnät med både supportrar, medlemmar och partners genom sin historia i klubben. Han har stor erfarenhet av marknads- och HR-frågor och kommer in med ett modernt ledarskap där han vill skapa förutsättningar för att få andra att växa, säger Anders Billström.

Marcus Jodin tillträder tjänsten i början av april och efterträder då Dennis Andersson som varit BK Häckens klubbchef sedan 2008. Dennis fortsätter i rollen som generalsekreterare för Gothia Cup.

– Dennis har varit klubbchef under de tio åren där BK Häcken utvecklats på ett sätt som i mångt och mycket saknar motstycke i svensk fotboll. Han är en av de stora ledarna i idrotts-Sverige och jag har stor respekt för allt arbete som Dennis gjort. Jag är den första att säga att det är en stor utmaning att fylla kostymen men jag tar mig an den med stor energi och tilltro, säger Marcus Jodin.

För fler kommentarer:

Marcus Jodin, klubbchef BK Häcken, 070-473 30 54.

Anders Billström, ordförande BK Häcken, 076-119 49 51.

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i division 3. Ungdomsverksamheten består av runt 600 spelare som leds av cirka 100 ideella ledare och klubbens akademi, pojkar 16–19, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är andraplatsen i Allsvenskan 2012 och guldet i Svenska Cupen 2016.

Anders Billström
Anders Billström