2024-03-15 17:05Pressmeddelande

BK Häcken lånar Axel Lindahl från Kalmar FF

Axel Lindahl. Foto: BK Häcken.

Kalmar FF:s högerback Axel Lindahl är klar för BK Häcken. Låneavtalet sträcker sig fram till sommaren.
– Axel är en spelare som vi följt ett tag och som har en profil som matchar många av våra krav för positionen, säger BK Häckens sportchef, Martin Ericsson.

Tidigare i dag meddelades det att BK Häckens högerback Valgeir Lunddal missar den allsvenska premiären. Nu står det klart att BK Häcken lånar in högerbacken Axel Lindahl från Kalmar FF.
– Med tanke på den aktuella statusen på högerbackspositionen och behovet att få en startklar spelare in, så är vi väldigt glada att vi lyckats nå en snabb och bra lösning med Axel och Kalmar FF, säger Martin Ericsson.
Axel Lindahl spelade 24 allsvenska matcher för Kalmar FF i fjol, varav 17 från start.
– Det är ett sportsligt steg som för mig är väldigt bra. Jag känner att det är ett steg uppåt och jag tror verkligen att fotbollen som BK Häcken spelar passar mig väldigt väl. Jag är supertaggad, säger han.

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i OBOS Damallsvenskan. Ungdomsverksamheten består av runt 700 spelare som leds av cirka 130 ideella ledare och klubbens akademi, 16–19 år, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är SM-guldet i Allsvenskan 2022 och gulden i Svenska Cupen för herrar 2016, 2019 och 2023, samt guldet i Svenska Cupen för damer 2021.

Martin Ericsson
Sportchef