2024-01-12 13:00Pressmeddelande

BK Häcken rekryterar från norska Bodö/Glimt

Gunnvor Halmöy. Foto: BK Häcken.

Gunnvor Halmöy är klar för tre år med BK Häcken där hon går in som Head of Performance. Hon ansluter från norska Bodö/Glimt.

Det står nu klart att BK Häcken tar in en ny ansvarig för det medicinska arbetslaget. Gunnvor Halmöy har tidigare arbetat för det norska fotbollsförbundet med damlandslaget och med flertalet ungdomslandslag samt för IK Start och Bodö/Glimt.
– Vi är glada över att ha lyckats rekrytera Gunnvor till vår organisation. Vi har av och till haft kontakt under ett par år och nu äntligen lyckades det. Gunnvor har en lång erfarenhet från både klubblag och landslag, främst som fysioterapeut men också som fysisk tränare. Med hennes helhetskompetens känner jag mig trygg i att vi skapar goda förutsättningar för att utveckla oss ytterligare inom det här viktiga området, säger BK Häckens sportchef, Martin Ericsson.
Gunnvor Halmöy kommer senast från att ha haft en roll som Head of Performance inom det norska fotbollsförbundet och som fysioterapeut i Bodö/Glimt.
– Jag gläder mig över att äntligen vara klar. Jag har ju tidigare varit i kontakt med Per-Mathias och direkt när BK Häcken tog kontakt kände jag att det var ett spännande uppdrag, säger Gunnvor Halmöy.
Ansvaret som Head of Performance innefattar såväl BK Häckens dam- som herrlag.
– Det är väldigt spännande med en sådan här klubb, som just BK Häcken. Här finns både ett bra damlag och ett bra herrlag. Det är fullt med duktigt folk i föreningen och jag ser verkligen fram emot att vara en del av det, säger Gunnvor Halmöy.

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i OBOS Damallsvenskan. Ungdomsverksamheten består av runt 700 spelare som leds av cirka 130 ideella ledare och klubbens akademi, 16–19 år, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är SM-guldet i Allsvenskan 2022 och gulden i Svenska Cupen för herrar 2016, 2019 och 2023, samt guldet i Svenska Cupen för damer 2021.

Marcus Jodin
Klubbchef