2021-10-22 08:30Pressmeddelande

Mats Gren lämnar BK Häcken

BK Häcken gör en förändring på tränarsidan i damlaget inför avslutningen av säsongen. Robert Vilahamn tar över som huvudtränare och Mats Gren lämnar klubben.

När BK Häcken tog över Kopparbergs/Göteborgs FC:s verksamhet i slutet av januari i år, var ledarstaberna för så väl dam- som F19- och F17-laget satta för 2021 och BK Häcken tog över en färdig organisation. Den kortsiktiga målsättningen var att integrera de nya lagen i föreningen, med damlagets sportsliga målsättningar i fokus – att kvalificera laget till Champions League-gruppspel och att vara med och slåss om SM-guldet.

Under året har det långsiktiga arbetet gjorts, för att analysera hur BK Häckens sportsliga organisation i sin helhet ska se ut från 2022 och framåt, utifrån klubbens strategiska utvecklingsplan.

BK Häcken har nu fattat beslut om att inte förlänga huvudtränare Mats Grens avtal när det går ut vid årsskiftet. Klubben har gjort klart med Robert Vilahamn som ny huvudtränare, med ett avtal som sträcker sig till och med 2023, och väljer nu att genomföra förändringen av huvudtränare omedelbart.

– Långsiktigt gör vi detta för att nå den utveckling vi vill framåt. Kortsiktigt ser vi att vi behöver fylla på med ny energi och hitta ny kraft i laget, för att verkligen ge oss själva chansen i de fyra matcher som återstår av gruppspelet i Champions League, och därför gör vi den här förändringen nu direkt, säger sportchef Martin Ericsson.

Robert Vilahamn har de senaste två åren varit assisterande tränare i BK Häckens herrlag. Dessförinnan var han huvudtränare i Qvidings herrlag i två år, med två raka seriesegrar och uppflyttning till Division 1 som resultat. Han genomför sin första träning som huvudtränare för BK Häckens damlag på måndag.

– Robert har varit i klubben i två år, han är en trygg person med en intressant profil, som vi känner är redo att vara huvudtränare på elitnivå. Han har en modern ledarstil med ett holistiskt ledarskap som passar väl in i BK Häcken, där han är utvecklingsorienterad både på individ- och lagnivå. Fotbollsmässigt har han ett tydligt BK Häcken-DNA i hur vi vill spela fotboll – med mod, kreativitet, engagemang och en professionalitet i allt vi gör, säger Martin Ericsson.

BK Häcken tackar Mats Gren för tiden i klubben och de resultat han lett laget till i år.

– Vi vill tacka Mats för ett bra år och för hans professionella inställning som varit en nyckel till att vi på så kort tid lyckats ta över en annan förenings verksamhet och göra den till en naturlig del av BK Häcken, säger Martin Ericsson.

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i OBOS Damallsvenskan. Ungdomsverksamheten består av runt 700 spelare som leds av cirka 130 ideella ledare och klubbens pojkakademi, 16–19 år, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är andraplatsen i Allsvenskan 2012 och gulden i Svenska Cupen för herrar, 2016 och 2019, och för damer 2021.