2018-10-29 09:00Pressmeddelande

PUMA blir BK Häckens och Gothia Cups nya officiella sportvarumärke

BK Häcken och PUMA har skrivit ett av Nordens största avtal i branschen. Genom ett långsiktigt samarbete tar parterna riktning mot nya framgångar.

– PUMA, med sitt mod och sin förmåga att göra det oväntade, passar perfekt in i BK Häckens identitet där vi går vår egen väg för att leda utvecklingen i idrotts-Sverige, säger BK Häckens försäljningschef Thomas Anderson.

PUMA är ett av världens starkaste varumärken inom fotboll och som arrangör av världens största ungdomsturnering har BK Häcken en central roll i den globala fotbollen. Från 2019 klär PUMA föreningen för nya framgångar, genom ett samarbete som visar på hållbarheten och långsiktigheten båda parterna står för.

Genom att förena det lokala på Hisingen – där BK Häckens ungdomsverksamhet och dam- och herrlag har en aktiv roll i ett av Sveriges mest innovativa områden – med det nationella som en av toppklubbarna inom svensk fotboll och det globala i världsledande Gothia Cup – världens största ungdomsturnering med 1700 lag från 80 länder varje år – fångar det nya samarbetet helheten i de värden som parterna delar i hälsa, samhällsengagemang och mänskliga rättigheter.

– Vi är så klart väldigt glada och stolta. Gothia Cup och BK Häcken har funnits på vår radar en längre tid och äntligen blir det verklighet, säger Rutger Hagstad, marknadschef Norden på PUMA.

Förutom att bli sportvarumärke för hela Gothia Cup, blir PUMA avsändare till turneringens två elitklasser, pojkar och flickor 17 år, som byter namn till Gothia PUMA Trophy.

– Detta är rakt in i vår målgrupp. Målet är att Gothia PUMA Trophy ska bli ett globalt lanseringsevent med ungdomarna, fotboll och musik i fokus och att bjuda in partnerklubbar så som AC Milan, Olympique de Marseille och Borussia Dortmund till Gothia Cup, säger Rutger Hagstad.

BK Häckens mission är att med fotboll i centrum utveckla, förena och underhålla såväl på hemmaplan som globalt. Det nya samarbetet med PUMA ger förutsättningar för att nå nya nivåer.

– PUMA delar BK Häckens och Gothia Cups engagemang för respekt och jämlikhet och med PUMA som vårt officiella sportvarumärke, blir vi starkare i vårt arbete för allas lika rättigheter och möjligheter till att spela fotboll och till en aktiv fritid, säger BK Häckens försäljningschef Thomas Anderson.

 

För fler kommentarer, kontakta:

Rutger Hagstad, marknadschef Norden, PUMA, rutger.hagstad@puma.com, 0708-196047

Thomas Anderson, försäljningschef BK Häcken, thomas.anderson@bkhacken.se, 0704-192844


Om BK Häcken

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i division 3. Ungdomsverksamheten består av runt 600 spelare som leds av cirka 100 ideella ledare och klubbens akademi, pojkar 16–19, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är andraplatsen i Allsvenskan 2012 och guldet i Svenska Cupen 2016.


Kontaktpersoner

Thomas Andersson
Försäljningschef
Thomas Andersson
Malin Fahlén
Kommunikationschef
Malin Fahlén