2022-07-26 13:00Pressmeddelande

Agla Maria Albertsdottir lånas ut till Breidablik

Agla Maria Albertsdottir lånas ut från BK Häcken. Foto: BildbyrånAgla Maria Albertsdottir lånas ut från BK Häcken. Foto: Bildbyrån

Den isländska landslagsyttern Agla Maria Albertsdottir går på lån till sin tidigare klubb Breidablik på Island.

Agla Maria Albertsdottir, som spelade EM för Island, kom till BK Häcken inför säsongen. Hon har spelat åtta matcher, varav en från start, i OBOS Damallsvenskan. Nu lånas hon ut till Breidablik, den klubb hon anslöt från. Lånet gäller säsongen ut.
Planen är att Agla Maria Albertsdottir sedan ska återvända till BK Häcken, som hon har kontrakt med över säsongen 2024.
– Det bästa för henne och hennes utveckling är att få mer speltid. Hon kommer tillbaka nästa år och då hoppas vi att hon ska vara redo för mer speltid i BK Häcken, säger Christian Lundström, som är fotbollsansvarig för dam elit.

Agla Maria Albertsdottir själv är nöjd med lösningen.
– Jag är väldigt glad över att få möjligheten att gå på lån för att få mer speltid. Jag hoppas att detta kommer att bli en bra lösning och göra så att jag kommer tillbaka till BK Häcken som en bättre spelare, säger 22-åringen.

Lycka till och på återseende!

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i OBOS Damallsvenskan. Ungdomsverksamheten består av runt 700 spelare som leds av cirka 130 ideella ledare och klubbens akademi, 16–19 år, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är andraplatsen i Allsvenskan 2012 och gulden i Svenska Cupen för herrar, 2016 och 2019, och för damer 2021.