2023-07-07 19:00Pressmeddelande

Robert Vilahamn lämnar BK Häcken: ”Det är en unik förening”

Robert Vilahamn. Foto: Bildbyrån.

BK Häckens huvudtränare Robert Vilahamn lämnar BK Häcken. Han tar över som huvudtränare för Tottenham.
– Jag känner mig väldigt glad över min tid i BK Häcken som egentligen bara är glädjeämnen, säger han.

Robert Vilahamn lämnar BK Häcken efter 3,5 år. Vilahamn kom till BK Häcken i november 2019 och tog då steget från att ha varit huvudtränare i Qviding till att bli assisterande tränare för herrlaget i Bollklubben. Där var han assisterande tränare till först Andreas Alm och sedan Per-Mathias Högmo, innan han blev huvudtränare för damlaget i oktober 2021.
– Sakta men säkert har föreningen och jag tagit kliv ihop. Klubbledningen, all personal, alla spelare som kommit har anammat BK Häckens visioner och driv. Jag tror att jag har varit en del av det. Jag känner också stolthet över att ha fått vara en del av den här fantastiska föreningen. Det är en unik förening med tanke på jämställdhet och drivet som finns här, säger Robert Vilahamn.

Under fjolåret ledde Vilahamn laget till en andraplats i OBOS Damallsvenskan och till en andraplats i Svenska Cupen. Nu lämnar han med ytterligare en silvermedalj i Svenska Cupen och med en damallsvensk ledning.
– Vi har utvecklats väldigt mycket. Jag känner att jag ihop med laget och föreningen har utvecklat en strategi och ett spelsätt som gör att vi spelar bra fotboll, vi spelar en väldigt attraktiv fotboll och vi utvecklar ledare och spelare, säger han.

Christian Lundström, BK Häckens fotbollsansvarig för dam elit, om att huvudtränaren lämnar:
– Jag vill tacka Robert för det fantastiska jobb han har gjort tillsammans med övriga i ledarteamet. På samma sätt som vi vill utveckla spelare att kunna ta nästa steg vill vi utveckla bra ledare som också kan gå vidare i karriären. Vi önskar Robert ett stort lycka till med sitt nya lag och jag hoppas att vi får jobba ihop igen i framtiden.