BK Häcken har ökat sponsorintäkterna med 800 procent på tio år. Efter ett rekordår, där ökningen från i fjol landar på 24 procent, har föreningen nu passerat målet om 30 miljoner i partnerintäkter – två år tidigare än målsättningen. Den enastående ekonomiska framgången bygger bland annat på en idé där klubbens partners drar nytta av både BK Häcken och av varandra.
– Vi har satsat hårt på att erbjuda ett av marknadens bästa affärsnätverk och genom det har vi lyckats nå fantastiska resultat, säger försäljningschef Thomas Anderson.
Sportsligt har BK Häcken tagit stora kliv de senaste tio åren där de dubbla cupgulden och andraplatsen i Allsvenskan 2012 sticker ut. Under samma period har också försäljningssidan ökat rejält – på tio år har sponsorintäkterna ökat med 800 procent. Framgångarna hänger förstås ihop med varandra men bakom de lyckade försäljningssiffrorna så döljer sig också ett målmedvetet och hårt arbete från ett fokuserat team, där en tydlig strategi har legat som grund.
– För fem år sedan satte vi viktiga strategiska mål som att vi till år 2021 skulle ha 30 miljoner i sponsorintäkter men idén med affärsnätverket kom redan för tio år sedan. Vår grej är att ha bra kontakter med företag och genom affärsnätverket har vi byggt något som är unikt, precis enligt BK Häcken-andan som handlar om att försöka göra saker på ett annat sätt. Vi har stuckit ut hakan och sagt att vi vill skapa Sveriges bästa affärsnätverk, säger Thomas Anderson.
Omkring 35 nätverksträffar arrangeras årligen – hemmamatcherna är en del av dem men BK Häcken anordnar också nätverksresor, en slags speed-dating för företag och en partnermässa där företagen ställer ut och andra företag bjuds in.
– I våra affärsnätverk skapas årligen nya affärer för cirka 300 miljoner kronor, säger Thomas Anderson.
BK Häcken har under flera år arbetat med att försöka locka mer publik bland annat genom att skapa en helhetsupplevelse på Bravida Arena, ett arbete som också har gagnat försäljningen. Det har även varit betydelsefullt att klubben syns mer och har utvecklats i sina digitala och sociala kanaler.
– Arbetet med vårt varumärke har varit superviktigt för oss. Det är så pass starkt nu att företagen vill förknippas med oss eftersom det i sin tur stärker deras egna varumärken. Sedan hänger våra framgångar också ihop med hur laget presterar. Att vi har en strategi att ta SM-guld senast 2021 sporrar också våra partners att vara med på den här resan med oss.
Att det handlar om just partnerskap och inte ren sponsring är också en viktig del i framgången.
– BK Häcken har inte en enda sponsor, vi har i stället över hundra partners, det är en stor skillnad. Vi säljer inte enbart exponering, även om det också är viktigt, utan ett partnerskap måste också generera något tillbaka till företaget. Det finns inte de som sponsrar av hjärtat på samma sätt längre utan det är affärerna som är det viktiga och att kunna visa resultat över vad partnerskapet med oss har gett dem, säger Thomas Anderson.
Även om målet för 2021 redan är uppnått så handlar det inte om att slå sig till ro nu.
– Vi kommer fortsätta utveckla vårt affärsnätverk, det är navet i våra partnerskap. Vi kommer också utveckla och tydliggöra vårt hållbarhetsarbete kopplat till partnerskapet. Och även titta på hur vi kan utveckla vår exponering på våra digitala och sociala plattformar, avslutar Thomas Anderson.
BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i division 3. Ungdomsverksamheten består av runt 600 spelare som leds av cirka 100 ideella ledare och klubbens akademi, pojkar 16–19, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är andraplatsen i Allsvenskan 2012 och gulden i Svenska Cupen 2016 och 2019.