2023-01-09 07:30Pressmeddelande

BK Häckens utvecklingslag spelar i Elitettan 2023

Utvecklingslaget. Foto: Bildbyrån.Utvecklingslaget. Foto: Bildbyrån.

BK Häcken väljer att tacka ja till platsen i Elitettan. Det innebär att klubbens utvecklingslag kommer att spela i landets näst högsta serie 2023.
– Det här gör oss unika i Fotbollssverige och ger oss ännu bättre förutsättningar för att kunna erbjuda spelare möjlighet till utveckling, säger ordförande Anders Billström.

BK Häckens utvecklingslag vann division 1 i fjol men föll snöpligt i kvalet till Elitettan, efter straffavgörande mot Trelleborgs FF. Den starka kvalinsatsen visade sig ändå ge resultat, när Bergdalens IK i mellandagarna meddelade att de drar sig ur Elitettan.
Som bäst förlorande kvallag erbjöds BK Häcken platsen i Elitettan 2023 och klubbens styrelse har nu fattat beslut att tacka ja till platsen.
– Klubbens vision är att leda utvecklingen i Idrottssverige och att vårt utvecklingslag ligger i landets näst högsta serie kommer att stärka så väl vår akademi som vårt A-lag, säger ordförande Anders Billström.
BK Häcken har flickverksamhet på breddnivå från sex års ålder och elitinriktning i akademin från året då spelarna fyller 15 år. Klubbens sportsliga ledning ser stora möjligheter att kunna stärka spelarutbildningen och talangutvecklingen i och med platsen i Elitettan, då det stärker utvecklingslaget som brygga mellan F17-, F19- och A-laget i OBOS Damallsvenskan.
– Vi kommer att kunna erbjuda våra talanger en unik miljö och unika förutsättningar både när det gäller tränings- och matchverksamhet. Vår långsiktiga strategi är att stärka akademin för att få upp fler egenfostrade spelare till A-laget, precis som den utveckling BK Häcken haft på pojk- och herrsidan de senaste 15 åren, då vi ser talangutveckling och spelarutbildning som en framgångsnyckel för att kunna positionera oss som klubb i Fotbollseuropa, med den snabba utveckling som sker i många länder, säger sportchef Martin Ericsson och fortsätter:
– Vårt fokus i utvecklingslaget ligger på att skapa en miljö och förutsättningar för att både spelare och ledare ska ges möjligheter att utvecklas och kunna nå sin fulla potential och ta steget till den yttersta eliten. Vi ser att vi genom att stärka vår akademi på sikt ska kunna bli självförsörjande till utvecklingslaget, med både spelare och ledare som fostrats i de egna leden.