2024-02-02 13:30Pressmeddelande

Johan Brattberg lämnar BK Häcken

Johan Brattberg. Foto: BIldbyrån.

Efter tre säsonger lämnar Johan Brattberg Hisingen och BK Häcken. Han är klar för Västerås.

Johan Brattberg kom till BK Häcken inför säsongen 2021 från Falkenbergs FF. På tre år har han spelat tre matcher i Allsvenskan och tre matcher i Svenska Cupen.
– Jag är jättetacksam för de åren jag har haft i klubben, jag har trivts hur bra som helst. Jag tar med mig nya erfarenheter och önskar klubben, spelarna och ledarna ett stort lycka till framöver. Jag tvekar inte att på att det kommer att gå i samma riktning som det har gjort de senast åren, klubben kommer bara att växa. Det blir roligt att följa, men på ett annat sätt – och så blir det så klart roligt att mötas igen till sommaren, säger Johan Brattberg.
Johan Brattberg spenderade ett halvår på lån tillbaka i Falkenberg och var under våren 2022 utlånad till Utsikten.
– Johan är en person som har varit väldigt uppskattad i omklädningsrummet med sin professionalism som med sin värme. Han har bidragit till att vi har kunnat hålla en hög nivå på vår målvaktsbesättning de senaste åren. Vi önskar honom ett varmt lycka till i Västerås, säger BK Häckens sportchef, Martin Ericsson.

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i OBOS Damallsvenskan. Ungdomsverksamheten består av runt 700 spelare som leds av cirka 130 ideella ledare och klubbens akademi, 16–19 år, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är SM-guldet i Allsvenskan 2022 och gulden i Svenska Cupen för herrar 2016, 2019 och 2023, samt guldet i Svenska Cupen för damer 2021.