2024-07-16 12:00Pressmeddelande

Lånet av Abdoulaye Faye förlängs – stannar i ÖIS resten av säsongen

Abdoulaye Faye. Foto: Bildbyrån.

Den senegalesiske mittbacken Abdoulaye Faye har under våren varit utlånad till ÖIS. Nu förlängs lånet över hösten.

Abdoulaye Faye kom till BK Häcken i höstas från den senegalesiska akademin Diambars FC. Han spelade totalt fem matcher i BK Häcken innan han lånades ut till ÖIS, ett lån som från början sträckte sig fram till sommaren.
– Vi ser att han har haft en fin utveckling under tiden i ÖIS där han dels får mycket speltid, dels stått för väldigt fina prestationer på planen, säger BK Häckens sportchef, Martin Ericsson.

Nu förlängs lånet över säsongen. Abdoulaye Faye har under våren spelat elva superettanmatcher med ÖIS som ligger på en 15-plats i Superettan.
– Med den utvecklingen han haft under våren och den nuvarande konkurrensen hos oss på positionen, så är det här en bra lösning för alla parter. Abdoulaye är en spelare vi tror mycket på framåt så speltiden för hans utveckling är av största vikt, säger Martin Ericsson.

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i OBOS Damallsvenskan. Ungdomsverksamheten består av runt 700 spelare som leds av cirka 130 ideella ledare och klubbens akademi, 16–19 år, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är SM-guldet i Allsvenskan 2022 och gulden i Svenska Cupen för herrar 2016, 2019 och 2023, samt guldet i Svenska Cupen för damer 2021.

Linn Ohlsson
Press- och informationsansvarig