2019-10-29 14:05Pressmeddelande

Martin Ericsson blir ny assisterande sportchef i BK Häcken

BK Häcken presenterar Martin Ericsson som ny assisterande sportchef. Den tidigare lagkaptenen kommer att bli Sonny Karlssons arvtagare i sportchefsrollen efter 2021.

Det blev 142 matcher i den gulsvarta tröjan, innan Martin Ericsson avslutade sin fotbollskarriär i Allsvenskans sista omgång 2016. Sedan dess har 39-åringen arbetat på Bollklubbens kontor, som eventkoordinator för både BK Häcken och Gothia Cup.

Nu tar han steget tillbaka till fotbollen, då han kliver in som assisterande sportchef som ett led i klubbens långsiktiga satsning. Martin Ericsson är överens med föreningen om ett avtal på 2+2 år, där han under de två första åren kommer att samarbeta med sportchef Sonny Karlsson, för att sedan ta över sportchefsstolen efter 2021.

– Dels kommer Martin att stötta Sonny i sportchefsarbetet under de här två åren, dels ser vi de här två åren som en möjlighet att skapa bästa tänkbara förutsättningar för honom att axla sportchefsrollen – med allt från utbildning och nätverksbyggande till att vara en viktig del i strategiarbetet för fotbollen framöver, säger klubbchef Marcus Jodin.

Redan under slutet av spelarkarriären läste Martin Ericsson en 3,5-årig universitetsutbildning i Sport Management, i Ålborg. Under 2018 gick han Svenska Fotbollförbundets tränarutbildning, Uefa CBA, för tidigare elitspelare.

– De här åren på marknadssidan har varit lärorika, både för min personliga utveckling och för att förstå hur alla delar i klubben hänger ihop, från breddverksamhet till publikrekrytering. Jag har fått en förståelse för vad som är viktigt och jag tror att en sportchef i dag behöver samarbeta med alla delar, säger Martin Ericsson.

Han har alltid varit inställd på att på sikt ta steget tillbaka till fotbollsverksamheten igen.

– Mitt sug har ökat det senaste året. Jag har varit ifrån fotbollen ett par år och har inte saknat att spela egentligen men jag har saknat att vara i fotbollen som elitverksamhet och jobba, säger han.

BK Häcken har etablerat sig som ett topplag i Allsvenskan och tog i år föreningens andra titel, genom guldet i Svenska Cupen.

– Jag känner att jag kommer in i ett intressant läge – var vi är nu men att vi inte är nöjda här. Det blir en intressant utmaning att hjälpa till och ta oss till nästa steg, säger Martin Ericsson.

Fakta, Martin Ericsson

Ålder: 39 år.

Spelarkarriär: 2016–2012 BK Häcken, 2011–2009 IF Elfsborg, 2009–2006 Bröndby IF, 2006–2004 Ålborg BK, 2004–2001 IFK Göteborg, 2000–1998 IK Brage.

Spelarmeriter: Guld i Svenska Cupen 2016 med BK Häcken, guld i Danska Cupen 2008 med Bröndby; 9 A-landskamper 2004–2009, 11 U21-landskamper 2000–2002.

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i Division 2. Ungdomsverksamheten består av runt 700 spelare som leds av cirka 130 ideella ledare och klubbens akademi, pojkar 16–19, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är andraplatsen i Allsvenskan 2012 och gulden i Svenska Cupen 2016 och 2019.

Marcus Jodin
Klubbchef