2024-04-25 12:00Pressmeddelande

Mittbackstalang ansluter till BK Häcken från Perth Glory

Alexander Garbowski. Foto: BK Häcken

Den unge mittbackstalangen Alexander Garbowski är klar för BK Häcken. Australiern har skrivit ett kontrakt över 2026.
– Vi ser en stor potential i honom, säger BK Häckens akademichef, Tomas Andersson.

I två veckor har den 16-årige mittbacken Alexander Garbowski tränat med BK Häckens P17- och P19-lag. Nu har han skrivit på ett två och ett halvt-årigt kontrakt med BK Häcken och ansluter från australiska Perth Glory.
– Det är en välskolad mittback med såväl storlek som skicklighet. Vi ser fram emot att dels ha honom i vår miljö, dels se hans utveckling framöver, säger Tomas Andersson.
Alexander Garbowski är redan på plats och är nu en del av klubbens akademiverksamhet.
– Det är en skön känsla att få möjligheten att komma till Sverige, det är en ny erfarenhet och jag ser fram emot att få komma i gång. Jag är en bolltrygg spelare och en ledare som sätter laget först, sedan är steget till Europa något annat. Det är en enormt stor skillnad. Det är bättre kvalitet, spelet går snabbare och allt ligger ett snäpp högre, säger Alexander Garbowski.

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i OBOS Damallsvenskan. Ungdomsverksamheten består av runt 700 spelare som leds av cirka 130 ideella ledare och klubbens akademi, 16–19 år, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är SM-guldet i Allsvenskan 2022 och gulden i Svenska Cupen för herrar 2016, 2019 och 2023, samt guldet i Svenska Cupen för damer 2021.

Tomas Andersson
Akademichef