2023-01-16 17:30Pressmeddelande

Andrine Hegerberg lämnar BK Häcken – klar för Brann

Andrine Hegerberg. Foto: Bildbyrån.Andrine Hegerberg. Foto: Bildbyrån.

Andrine Hegerberg lämnar BK Häcken. Hon är klar för Brann som vann norska Toppserien, 2022.
– Det blev inte så mycket speltid under hösten vilket gjorde att vi kom fram till den här lösningen, säger Christian Lundström, fotbollsansvarig för dam elit i BK Häcken.

Andrine Hegerberg kom till BK Häcken från Roma inför säsongen 2022. Den norska mittfältsstjärnan kom med en tung meritlista med bland annat Paris Saint-Germain, Birmingham och Kopparberg Göteborg på sitt CV. Men nu står det klart att hon lämnar Bollklubben efter ett år i gulsvart.
– Andrine har gjort det jättebra hos oss och är en väldigt duktig fotbollsspelare. En spelare som är en typisk startspelare som behöver spela för att få ut sina egenskaper. Jag är helt övertygad om att hon kommer att få mer speltid nu – det är, som sagt, en väldigt bra fotbollsspelare, säger Christian Lundström.

Hegerberg registrerades för 31 matcher för BK Häcken. Hon stod för två mål och fyra assist.
– Man är tacksam för det man fick uppleva, det var fint att vara i en klubb som BK Häcken. Man ser att jämställdhetsarbetet står högt i kurs, att de inte bara pratar om det utan också genomför det. Det är en del av BK Häcken som jag hoppas och tror att föreningen fortsätter med och något som jag ser att andra klubbar kan lära sig av, säger hon.