2022-09-07 11:30Pressmeddelande

Stadium växlar upp samarbetet med BK Häcken – med fokus på hållbarhet

Stadium växlar upp hållbarhetsarbetet tillsammans med BK Häcken.Stadium växlar upp hållbarhetsarbetet tillsammans med BK Häcken.

BK Häckens trogna partner Stadium tar klivet upp och blir premiumpartner till klubben. Fram till 2025 ligger fokuset på det gemensamma hållbarhetsarbetet för en minskad ojämlikhet och en god hälsa för fler ungdomar – så väl fysiskt som psykiskt. 

Samarbetet mellan BK Häcken och Stadium inleddes för över tjugo år sedan och det nya treårsavtalet innebär att Stadium fortsätter som officiell sportbutik och branschexklusiv partner till klubben, där Stadium levererar allt material från matchställ till träningskläder och övriga produkter till klubbens ungdomslag. Samtidigt växlar parterna upp sitt gemensamma hållbarhetsarbete, med fokus på de globala målen ”god hälsa och välbefinnande” och ”minskad ojämlikhet”.

Stadium blir möjliggörare till BK Häckens fotbollsskolor – som genomförs under påsk-, sommar- och höstlov – och bidrar därmed aktivt till att sätta fler barn i rörelse och att göra fysisk aktivitet till en naturlig del tidigt i livet för ännu fler än de cirka 700 ungdomar som spelar fotboll året runt i BK Häckens ungdomsverksamhet.

– Utöver sina framgångsrika representationslag driver BK Häcken en mycket fin barn- och ungdomsverksamhet med en tydlig värdegrund. BK Häcken är en organisation och klubb med stort hjärta och hårt arbete, precis som vi, och vi ser fram emot att fortsätta att utveckla vårt samarbete över tid, säger Daniel Johansson, Sponsorship manager på Stadium.

Som mångårig partner har Stadium blivit en naturlig del av BK Häcken, från klubbens sexåriga pojkar och flickor hela vägen upp till A-lagen i Allsvenskans och OBOS Damallsvenskan, där ett ständigt utvecklingsdriv skördat många gemensamma framgångar både på och utanför planen.

– Att Stadium nu väljer att utöka sitt samarbete med oss, är ett gott betyg för det partnerskap vi ständigt vill utveckla – ett win-win-samarbete med fokus på hela kedjan i vår kärnverksamhet, från våra minsta lirares gräsrotsfotboll upp till högsta elitnivå i Sverige och i Women’s Champions League, där våra aktiva partners är en nyckel till att vi fortsatt kan erbjuda Idrottssveriges mest attraktiva affärsnätverk, säger Thomas Anderson, försäljningschef i BK Häcken.

På samma sätt blir aktiva, engagerade partners, en katalysator i BK Häckens hållbarhetsarbete under de kommande åren, med sikte på Agenda 2030.

– När vi nu sätter fokus på fyra av de globala målen – god hälsa, jämställdhet, minskad ojämlikhet och att bekämpa klimatförändringarna – gör vi det på ”BK Häcken-vis”, där vi vill arbeta med och se hållbarhetsarbetet ur ett holistiskt perspektiv. I det arbetet är det avgörande med trovärdiga och långsiktiga samarbetspartners som Stadium, som genuint vill vara med och utveckla det arbetet tillsammans med oss som fotbollsklubb, för att vi gemensamt ska kunna erbjuda våra framtida generationer ett hållbart samhälle, säger Thomas Anderson.



Om BK Häcken

BK Häcken bildades 2 augusti 1940 och är en fotbollsförening på Hisingen. Klubbens herrlag spelar i Allsvenskan och damlaget spelar i OBOS Damallsvenskan. Ungdomsverksamheten består av runt 700 spelare som leds av cirka 130 ideella ledare och klubbens akademi, 16–19 år, klassificeras som femstjärnig i Svensk Elitfotbolls certifiering. BK Häcken arrangerar årligen världens största ungdomsturnering, Gothia Cup, med över 1700 deltagande lag från 80 länder. Föreningens största sportsliga framgångar är andraplatsen i Allsvenskan 2012 och gulden i Svenska Cupen för herrar, 2016 och 2019, och för damer 2021.

Kontaktpersoner

Thomas Andersson
Försäljningschef
Thomas Andersson
Malin Fahlén
Kommunikationschef
Malin Fahlén